måndag 30 juli 2012

Hur kan det ha fått gå så fel...!!

Nu har denna madame avverkat en semestertripp till våran kära huvudstad Stockholm.

Genom att spatsera omkring överallt på gator och torg, åkandes i tunnelbanan både på dag o kvällstid så har jag fått en väldigt klar uppfattning om hur det ligger till i vårat kära välfärdsland. Och tyvärr så tror jag inte Stockholm är en ensam stad om att ha det så här...

Och visst verkar folket ha det bra, det handlas och förnöjas lite här och där...

Men lägger folket märke till alla människor som sover ute på gator och torg?? Lägger folket märke till alla som går omkring och tigger pengar till en smörgås och kopp kaffe som inte har någon bostad?? Till människorna som går omkring barfota??

Nej, tyvärr tror jag folket väljer att titta bort för ser jag inte, så finns dom inte.. Men jag såg och kan inte i min vilda fantasi förstå hur det kan få gå till så här.... Vi som bor i en glesbygd och som kanske aldrig tar oss eller kan ta oss till dessa städer, tror säkert att allt som våra politiker säger är sant, att vi har ett rikt land att folket lever och mår gott, men så är det INTE..!!

Och hur kan det ha fått gå så här fel..??

Jo till att börja med har jag "forskat" runt lite och mycket beror på våra sk öppna gränser inom Eu. Alla som har papper i ett Eu land får vistas och jobba i ett av länderna i upp till tre månader utan att registrera sig.

I Stockholm består den snabbast växande gruppen hemlösa av EU-medborgare eller personer med uppehållstillstånd i ett annat EU-land. Deras utsatthet uppmärksammades i vintras när kyrkornas soppköer växte dramatiskt. 

Och nu har en organisation tillsatts för att hjälpa alla dessa männisokor som heter: Crossroads, bestående av sex myndigheter, bland andra polisen, socialtjänsten och arbetsförmedlingen, som på vardagar ser till att de får mat, dusch, rena kläder och vederhäftig information.  

Men även många av våra egna hemlösa och fattiga är kontentan av regeringens nya utfasningsregler. Och här är vi mer humana i glesbygden mot människor som hamnar i detta avskyvärda, men i storstäderna verkar inte så vara fallet... Utan där står du på bar backe.... Och vad görs för dessa människor?? Människor som är våra "egna" som är födda och uppväxta här, som har jobbat och betalat skatt..?? Har det startats någon organisation för dem?? Inte vad jag har kunnat hitta iallafall..!!

Och varför reagerar jag?? En trebarns mamma boende i en glesbygd, med tak över huvudet, fast jobb, mat på bordet varje dag, rena kläder etc,etc....

Jo, för att jag är mänsklig och realist..!!

Ska vi hjälpa människor till ett bättre och tryggare leverne så måste man börja i rätt ände...

Det ska finnas "rätt" personer på "rätt" plats, dvs det ska finnas kvalificerade personer som ser till att pengarna hamnar där de behövs, har vi råd att hjälpa människor så se till att de görs på rätt sätt... Här ska inte göras någon folk skillnad på folk och folk... Här ska inte göras någon skillnad på vilken nationalitet man tillhör, vilket land man kommer ifrån etc,etc....

Ska vi ha ett intrigrerat samhälle så ska det även gälla svenskar, vårat egna folk...

Ska vi i detta land ta hit och hjälpa människor i nöd så ska de få "rätt" hjälp, få ett mänskligt leverne. Dvs Tak över huvudet, Fasta inkomster, Mat på bordet etc,etc...

Och det viktigaste av allt: När man kommer hit och ska söka uppehållstillstånd så ska inte dessa människor behöva vänta flera år på ett beslut, hur fel är inte det..?? Det ska vara snabba handläggningstider... I många fall har alla dessa människor hunnit rota sig både vuxna och barn, hunnit få nya vänner, hunnit känna sig trygga och må någorlunda bra... Och så dimper besluten ner att ni är inte välkomna här utan måste förpassa ut ur detta land tillbaka till ovissheten och misären och våldsamheterna.. Är detta mänskligt??? Inte i mina värderingar iallafall...

Och sist men definitivt inte minst, vilken skillnad det är i de större städerna.. Visst det visste jag ju redan eftersom jag är uppväxt i en, Men ändå.. Se i storstäderna där umgås både stora och den yngre generationen med varandra. Där finns många nationaliteter blandade i umgängeskretsarna speciellt bland den yngre generationen som man ser ute på gator och torg..

Och det är så det ska vara. Ska vi leva i ett samhälle med varandra, alla möjliga olika nationaliteter då måste alla få chansen att lära känna varandra.. Det ska inte vara dem och vi.. Det bådar aldrig gott i längden...

Är det så i ett samhälle, så har det misslyckats någonstans efter vägen, det är min synpunkt iallafall vad tycker ni??

Jag vill lära mig om andras upplevelser och kulturer, jag ser inte ner på någon annans hår eller hudfärg....

Det jag ser ner på: Är när det inte sköts på rätt sätt, när man inte ger människor en ärlig chans att få komma in i samhället, när det sitter människor och tjänar stora pengar på alla dessa människor, utan att göra sitt jobb på rätt sätt...Och reagera har man all rätt att göra... 

Alla ska vi leva under samma himmel på lika vilkor, ha samma förutsättningar Svensk eller inte spelar ingen roll..!!

Va rädda om er!

Kramkram

Miafia



3 kommentarer:

  1. Som vanligt håller jag med dig till 100% utan att för den skull lägga några som helst värderingar på en det ena eller det andra...Måste vara ett mycket stort systemfel..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag också :-) sedan är det väldigt nyttigt att gå med öppna ögon när man kommer till en storstad så får man se verklighetens baksida, för den finns där bara man väljer att se den med sina egna ögon. Kram

      Radera
    2. Skulle nog vara väldigt nyttigt för det stora flertalet att bege sig utanför gårdstunet och se hur verkligheten ser ut!
      Vi som bor på landsbygden är relativt förskonade från den misär som faktiskt råder i de större städerna...
      Men åter igen, så är det våra storpotentater som måste inse och ändra på systemet..All den stund detta inte görs, så kommer det se ut så här...
      Och att människor som jobbat och slitit i hela sitt arbetsföra liv inte ska ha ett relevant skyddsnät den dagen dom blir arbetslösa, sjukskrivna etc är rent åt fanders..Skulle kunna skrva spaltkilometer om detta, men nöjer mig så här t v. Kram

      Radera