tisdag 24 juli 2012

Jag är en Mamma som bryr mig....

Jag är Mamma till en av killarna som var med om bilolyckan som voltade i Söndags.

När man har börjat få distans till allt som hänt och går in och läser alla kommentarer så blir jag faktiskt mörkrädd... För mig kvittar det vem som körde eller om det var en Ford osv,osv

Det dessa killar gjorde är inte acceptabelt på något plan och det har min son fått höra och kommer få höra en lång tid framöver. De hade änglavakt denna gången både för sina egna liv och andras...

Och tyvärr så måste man göra misstag innan man lär sig eller förstår vad man bör göra eller inte. Även jag har gjort misstag under min uppväxt, MEN har även fått ta konsekvenserna av mitt handlande och det kommer dessa killar också få göra....

Och de förstår nog mycket väl hur fel de har gjort. De har erkänt vad de gjort och de står för att de har betett sig fruktansvärt dumt och farligt för sig själva och andra. Och som tur är så blev det mesta materiella skador även om killarna har skadat sig i olyckan, MEN ingen av dem eller någon annan fick sätta livet till.... Och det är det viktigaste för mig som Mamma.

Och visst känns det förjävligt det som har hänt, men man kan inte dra tillbaka klockan utan det viktigaste är att killarna lever och tyvärr så var ju detta inte den första och sista vansinnes körningen här i Strömsund... Men jag hoppas att många tänker till en extra gång...

Och en sak kan jag säga rakt ut och det är att detta hade troligen inte hänt om vi hade haft bemannade poliser här på byn, för så tuffa är inte dessa killar eller alla andra bilburna ungdomar här på byn att de törs ut och köra när poliserna är i tjänst och synliga på byn...

Och detta gäller inte bara denna körningen utan det gäller all vansinneskörning och även rattfylle körningar som förekommer här....

Det är lika allvarligt och vansinnigt att sätta sig full bakom ratten som även det hände i helgen, men där törs ingen vittna om vem det var som körde... Det osar rädsla och omoraliskt eftersom någon/några hjälpte denna person från platsen. Ställer man inte upp och vittnar så är man delaktig... Jag är inte arg på människor som ser saker som är fel och vittnar om att detta har hänt det har / hade jag själv gjort även om det var någon av mina egna....

Sedan undrar jag vad det är för personer som tar sig ut till olycksplatsen och klättrar in i denna bil och stjäl saker som finns i bilen..!!?? Ni borde skämmas.. Hade ni gjort samma sak om personer förolyckats i olyckan?? Vad är ni för personer..!!??

Sedan hoppas jag verkligen att ni alla människor som har åsikter om detta INTE låter dessa killar få stå till svars för all tokkörning som är och varit här på byn...

Dessa killar har och kommer få stå till svars för deras handlingar och en del av dem har gjort det frivilligt redan och det tycker jag är strongt gjort, det visar att man är vuxen att våga stå upp för sina misstag och ta konsekvenserna av sitt handlande. Även om inte handlingssättet var ok..

Men hur saker än är och kommer att bli så är det mitt barn som jag älskar och jag kommer finnas där och lägga mig i hur han sköter sig och vad han gör, även om han är över 20 år, för det är en förälders roll här i livet... Och det gäller alla mina barn, bara för att de blir myndiga så slutar inte ens föräldraroll utan den finns kvar så länge jag finns här och kan lägga mig i, så är det och kommer att förbli..

Va rädda om er och tänk till både en och två ggr INNAN ni tänker göra något dumt..

Va rädda om er

Kramkram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar