tisdag 14 augusti 2012

Jag trodde inte att det kunde vara så här.....

Men hej hopp vad jag bedrog mig...

Nu kommer jag till ett ämne man kan gilla eller ogilla, det är upp till var och en...

Men idag råkade jag ut för något som jag aldrig upplevt förut, varken i arbetet eller privat..

In kommer ett par Män på min arbetsplats och vill köpa en vara... Frågan de ställer gör de väldigt snabbt och den som talar tittar inte ens på mig... Först reagerar jag inte eftersom jag tror herrarna för en egen disskution, men under dessa få minuter jag betjänar denna man så ägnar han inte mig en blick alls, han tittar inte och han ställer sig så långt ifrån det bara gå för att som jag tolkar detta vara så långt det bara går ifrån mig..!! Ja just det, mig som denna man aldrig har träffat förut....

Och hur jag än vrider och vänder på detta så finns det ingen annan förklaring till detta utan allt handlade om att jag råkar vara en kvinna... Och detta gjorde faktiskt mig upprörd, för detta var min arbetsplats, mitt ställe där jag jobbar och gör rätt för mig....

Och hur saker och ting än är, så är detta en sak jag enbart har läst och hört talas om.. jag har aldrig råkat ut för detta personligen eller sett någon annan råka ut för det heller, men i mitt egna tycke och tänke är inte något sådant här beteende acceptabelt, inte på en fläck på våran världskarta... Alla människor har lika värde, män, kvinnor, färg eller nationalitet.... Varför skulle jag ha ett mindre värde för att jag är kvinna???

Efter denna händelse har jag full förståelse för att det blir konflikter i vårat land... Nu är jag ju inte så insatt i alla dessa religoner som finns, men jag kan förstå kvinnorna som lever så här och som inte vet om något annat att de reagerar när de kommer ut och vistas i vårat samhälle, på arbetsplatser, skolor etc,etc.. De måste ju tro att vi är tokiga, som talar med männen, att vi kan jobba tillsammans osv,osv, det måste ju bli en väldigt omställning för dessa, som en frihet kanske vad vet jag... Men jag har även full förståelse för om de vill slå sig fria från sitt leverne, och det är väl först då det märks hur olika vi alla lever beroende på tro osv...

Men för mig som kvinna och efter mina egna värderingar är det inte ok att bli nonchalerad, pga att jag är kvinna ..!! Vad är det för dumheter?? Det ska väl ändå inte få lov att förekomma i vårat sk jämställdhets samhälle, eller??

Jag vet inte hur det är för er andra, men jag är stolt att vara kvinna, och hade jag inte varit det, då hade jag väl fått byta kön då, konstigare är det inte...

Och är det någon som vet varför jag som kvinna inte har samma värde..?? Eller om ni vet vad allt detta handlar om så dela gärna med er.. För jag dömer inte, utan jag vill verkligen få veta varför jag som kvinna har ett så lägre rang än männen, att de kan nonchalera mig totalt, som att jag inte finns, att jag inte har något värde även fast jag är uppvuxen och boende i detta land och inte tillhör någon av dessa kulturerna...

Först då kanske jag kan få lite förståelse i allt detta, om nu någon vet eller det kanske är för känsligt..?? Vad vet jag..

Men om vi nu vänder på det, för även dessa kvinnor som är vana att underkasta sig mannen, för det är det jag kallar detta beteende iallafall, de måste ju också ha det besvärligt när de möter "våra" svenska män som kanske vill ha kontakt, det är nog inte bara konflikter från vårat håll...

Men hur tänker då vårat samhälle?? Hur ska vi lyckas kunna leva i symbios ute i samhället??

Vad finns det för arbetsplatser som ska kunna fungera efter allas tycke och tänke??

Var finns dessa arbetsplatser där det enbart finns kvinnor eller män??

I vårat arbetsklimat arbetas det för att det ska vara så jämnt fördelat mellan män och kvinnor även på chefsposterna, men hur ska det kunna fungera i praktiken...?? Om inte männen kan se kvinnorna som jämnlika och kunna ta en arbetsorder från en kvinna, och om inte kvinnan kan titta sin chef i ögonen och tilltala honom....

Låter lite långsökt kanske, men det tror jag faktiskt inte, om vi nu  ska vara riktigt ärliga, så är det ett stort problem så länge "alla" ska hålla på sitt och inte kan samsas och vika en tum...

Jag har då ingen susning har Du / Ni..??

Ha det bara bäst :-)

Kramkram


8 kommentarer:

  1. Hej Mia!!
    Jag kan berätta att vår son hade problem med två flickor med utländs härkomst, dessa flickor upplevde han hotfulla. När vi tog upp det med läraren i klassen (svensk sådan)så fick vi till svar att sonen skulle ignorera dem. För det var så som var det normala i deras kultur. Där tilltalade inte män kvinnor.
    Är detta till att skapa förståelse och integrera männikor i samhället??! Lever vi i sverige så skall vi väl ha respekt för alla, man som kvinna, ung som gammal, svensk lr utländs!!
    Skall vi acceptera andras relion, får de oxå acceptera våra seder och bruk!!

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! Respekt föds från att alla visar varandra hänsyn och inte att någon ska gå undan... jag förstår inte riktigt hur allt blir så fel.. Vi lever under samma himmel där man måste lära sig visa hänsyn till varandra, inte att någon / några ska gå undan.. Detta samhälle skapar mer problem än det behöver vara.. Kolla in storstäderna och se vilka misstag de har gjort och hur det ser ut där idag.. Ta lärdom och gör om och gör rätt...

    SvaraRadera
  3. Hej Mia.
    Obehaglig situation, utan tvekan. På min arbetsplats skulle jag aldrig acceptera om en man vägrade låta sig servas av mina kvinnliga medarbetare, inte tvärt om heller för den delen. Jag har under många år haft förmånen att serva mängder av olika nationaliteter men faktiskt i ytterst få fall fått problem. Iofs är jag man så det påverkar så klart. På Visitkort har vi många muslimska kvinnor som kommer in och tar del av våra tjänster. Dom har aldrig problem med manlig service. I det närmaste aldrig haft problem i motsatt ordning heller. Men jag har upplevelser som varit tvärt om också. För några år sedan, när jag ansvarade för ett känt företag i Stockholm, klagade mina kvinnliga medarbetare över en kund av utländsk härkomst. (Vi hade kunder av alla tänkbara nationaliteter, kulturer och religioner så denna situationen hade varit oacceptabel oavsett nationalitet så klart) Denne herre påstods förolämpa tjejerna i kundtjänsten, vass, oförskämd och krävande. Helt klart för att dom var just kvinnor och han inte kunde acceptera att låta sig servas av kvinnor. Först hade vi svårt att förstå att det kunde vara så illa. Men en dag fanns både jag och en annan chef på plats när mannen kom in i lokalen. Tjejerna signalerade att han var på intågande. Vi valde att stanna i kulisserna för att själva få en uppfattning av läget. Det som sen hände var följande: När vi visade oss ändrade han sig totalt. Det var dock för sent, min kollega höll upp dörren, jag förklara de att den gode mannen hade två val: 1 Försvinn från lokalen NU, 2: Bli utkastad. Ordväxling uppstod och mannen lämnade lokalen. Vi var säkra på att vi tappat en i övrigt bra kund, men det fick det vara värt. Resultatet som kom var dock oväntat. Han ändrade sin attityd över en natt. Blev den mest fromma kund man kunden tänka sig. Artig, trevlig och frågade tjejerna hur deras dag varit när han kom in. Slutet gott, allting gott ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thomas. Detta var något helt nytt för mig, men ändå inte förvånande när allt har lagt sig, för tyvärr så lever många kvinnor i detta i vårat land, där jämställdheten ska vara så bra... Men för mig var inte detta ett ok bemötande, MEN de som var in har jag aldrig sett förut här, nyinflyttade eller på besök vet jag inte, och jag kan berätta att jag aldrig blivit bemött så förut av någon av dem som bor och lever här nu.. Men jag hoppas det var en engångs företeelse för jag försöker lära mina barn att vara hövliga mot alla, och jag hoppas inte min dotter blir bemött på detta viset, men jag har fått signaler på att det kan vara lite si och så även med de yngre... Hur som helst så eftersom jag är en öppen och social person så blir sådant här beteende att jag blir ännu mer öppen och social så om dessa män kommer in igen så tänker jag le och tilltala dem ännu mer ;-) Ha en fin dag.

      Radera
  4. Bra att du tar upp detta ämne MiaFia.

    Först ska vi alltså ta emot dem med öppna armar, betala för deras uppehälle och sedan ska vi tolerera att de tycker att kvinnor har ett sämre värde än en man. Det är ju som att smeka någons kind och få en käftsmäll tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att detta var en engångsföreteelse och att det inte finns så många som uppför sig så här, för då måste man agera och upplysa dessa om att även vi kvinnor har ett 100% värde här i Sverige och här tilltalar vi varandra och ser på varandra när man för en kommunikation. Ha en fin dag :-)

      Radera
  5. jag måste tyvärr säga att det du beskriver Mia är alltför vanligt.Jag har själv upplevt att inte blivit tagen i hand när jag sträckte fram den för en artig hälsning.Kände mig kränkt och blicken han gav mig var också nedvärderande.
    Jag pratade med en man boende i Södertälje som upplevt stadens förändring genom åren och som har fått en befolkning med övervägande invandrare i majoritet och färre infödda svenskar.Han säger att där är det inte lätt att bo numera.Man vågar helt enkelt inte säga något som den invandrande tolkar fel eller ingripa när man ser tex en misshandel eller ett rånförsök för då samlas hela släkter av invandrarfolk och angriper den infödde svensken.Han säger dessutom att under alla år som han bott i Södertälje har han inte sett tillstymmelse till integration i svenska samhället.De säger själva att det kommer de aldrig att vilja!Så kontentan av det hela verkar inte ljus!Hoppas bara att mina barnbarn inte ska behöva leva efter sharialagarna i framtiden!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är egentligen inte detta något nytt då jag är uppväxt i en Storstad och upplevt medaljens baksida, och har skrämmande exempel på det du just nu beskriver.. Ska man leva i symbios med varandra måste samhället intregreras hela vägen, från bostadsområden till arbetsplatser och skolor. Det går inte att göra skillnad åt något håll, vi lever här och nu och har lagar som ska följas.. Detta handlar inte om att kritisera någon men något fel är det när det blir sådana här klyftor.. Ett studiebesök i storstäderna skulle inte sitta fel om någon vill ha upplysning om hur vissa saker INTE ska göras.. Allt är inte svart och vitt utan man måste blanda och ge för att få till ett så bra resultat som möjligt. Och i mitt synsätt så handlar allt om att visa ömsesidig respekt åt båda håll inte bara åt ett. Ha en fin dag :-)

      Radera