lördag 16 juni 2012

Service yrket passar kanske inte alla...!!!

Detta är ett ämne som står mig varmt om hjärtat, det kanske beror på att jag jobbar inom det själv eller så handlar det enbart om sunt förnuft.

Jobbar man inom yrket själv så är man, iallafall jag väldigt vaksam över hur jag blir bemött när jag är kund själv på min lediga tid på både gott och ont...

För det spelar ingen roll om man har mycket att göra eller om man inte känner sig i form själv, så tar man inte med sig sina problem till jobbet, utan dem lämnar man hemma, eller så stannar man hemma själv.

Kunder är vi ju alla till mans emellanåt och det kan betyda A och O hur man blir bemött, om det blir någon affär eller inte....

Och ibland så glömmer nog många, att kunderna är företagarnas livlinjor, det är ju faktiskt kunderna som betalar allas löner.

Nu menar inte jag att man som expedit ska behöva tåla allt som sägs eller görs på ens arbetsplats för ibland är det även så att "kunden har inte alla gånger rätt" även om talesättet säger det, men då kan man försöka lösa det så smidigt som möjligt utan några otrevligheter...

Och för det mesta blir man trevligt bemött när man är ute och handlar, men det har även hänt på många ställen att den man blir expiderad av, inte ens kan le eller åtminstone dra på munnen och det gör mig tokig... För det kostar så lite att kunna ge den som står på andra sidan kassadisken ett leende, men det glömmer många och ibland så har jag bara lust att säga: LE OCH HELA VÄRLDEN LER TILLBAKA.... Och det är faktiskt en viktig bit i arbetet... Så min uppfattning är att en del behöver få gå en charmkurs, över konsten att kunna bemöta en kund med ett leende.

Och personligen så bara älskar jag denna kontakt med kunderna, för det ger mig så mycket att kunna få ta del av det som man får till sig när man är vänlig, och ni ska bara veta hur mycket man även kan få lära sig som man inte hade en aning om, speciellt av äldre människor. Men det finns även tragiska livsöden som kommer fram. Jag tänker speciellt på ett som berörde mig väldigt mycket: Det var en äldre kvinna som kommer in och klockan var nog kring tio halv elva på fm och hon lät lite hes och rosslig, så jag frågade henne om hon håller på att bli förkyld, men för då tillsvar : Nej du lilla vän, du är den första som jag talar med idag... Och det gjorde ont i mitt hjärta tänk så mycket ensamma människor det finns ute i vårat samhälle som lever på den lilla kontakt de får när de är ute och handlar, tänk då vad ett leende eller vänligt ord kan göra. Det kan faktiskt göra någons dag och det måste det väl kunna vara värt.....

Och appropå så gäller ju inte detta bara inom handeln utan service yrket går in i många olika instanser ute i vårat stora samhälle allt ifrån direkt kontakter men även telefon kontakterna, sura och snirpiga människor går "fetbort" som juniorerna säger....

Jag kan ge er ett exempel på väldigt dåligt bemötande som jag råkade ut för: Jag var intresserad av en produkt men ville veta mer om detta skulle passa våra behov, så jag gick gladeligen fram till dessa yngre killar med mina frågor, och fick börja tala med en av dem, som gjorde klart för mig hur bra just deras produkt är och alla andras bara skit och så må det kanske vara, men det brydde jag mig inte om för jag visste ju och vet vad mitt behov är, men det ena gav det andra och denna kille hade inga svar på mina frågor så han bad om hjälp av sin kompis som kastade sig in i debatten med ett litet arrogant sätt och försökte svara på det jag frågade om. Men inte han heller kunde ge mig ett konkret svar eller ge mig det jag var ute efter, utan han blev enbart frustrerad medans jag log och tillslut utbrister han : Lilla Stumpan här är det jag som ställer frågorna och du enbart svarar så nu antecknar jag dig på denna produkt.... Men den taktiken gick inte hem hos mig utan jag gjorde väldigt klart för denna kille att här hade han inget att hämta med den attityden.

Och jag vet inte ännu, hur jag ska tolka hans uttryck "Lilla Stumpan" men eftersom jag är 40 + så tror jag att jag tar det som en komplimang *S* men en charmkurs eller försäljningskurs skulle nog sitta på sin plats för denna mannen.

Och den som säger att den inte gillar komplimanger ljuger, för ett vänligt bemötande kan ge en karameller att suga på i det långa loppet.

Jag ska bjuda er på en som jag fick: Vi hade jättemycket att göra en dag och det var en lång kö, men man jobbar på som vanligt med ett leende och vänligt ord till alla då blir det en äldre man´s tur och jag hjälper honom och innan vi är färdiga så utbrister han: Jag måste få lov att fråga hur du bara orkar? Och jag svarar orkar va då?? Jo säger han, jag har stått här nu i kö ett bra tag och sett hur du ler och hjälper alla i kön på samma vis, hur orkar man vara så vänlig mot alla?? Och vad svarar man på något sådant?? Jag vet faktiskt inte hur jag orkar utan jag bara är sådan blir mitt svar... Och han tillägger med ett leende, det är en väldigt bra egenskap att "bara vara sådan" och den komplimangen lever jag på länge...

Så mitt råd till alla är: På med ett leende och ett vänligt ord, så gör ni någons dag jag lovar er och ni kommer att märka vad roligt allt genast blir.



Ha det nu så bra och va rädda om er själva och varandra

Kramkram

1 kommentar:

  1. Du har så rätt Mia. Vissa skulle helt enkelt välja ett jobb där man inte har direkt kontakt med vare sig kunder eller medarbetare. Jag vet speciellt ett ställe, en butik i Strömsund där jag slutat handla pga expediten uppför sig ytterst märkligt. Denne är sur och arrogant mot kunderna och jag kan inte begripa att någon vill handla där. Tror den här personen bara går och väntar på pensionen och har bestämt sig för att vara sur och negativ fram tills dess. Man undrar om cheferna vet att en person med så låg service känsla jobbar för dem. Nä, tyvärr betalar jag en extra slant för bränsle och åker på annan ort för att göra mina inköp, vilket resulterar i att jag köper allt jag behöver i andra butiker på annan ort. Det förlorar tyvärr övriga butiker på i Strömsund. Synd, eftersom det finns många trevliga butiker här med kompetent personal som uppvisar hög grad av servicekänsla.

    SvaraRadera