måndag 17 juni 2013

Migrationsverket är det den största statliga lekplatsen som finns i vårat avlånga land..??

Man kan ju verkligen fundera på hur det står till med både kunskap och medmänskligheten på denna arbetsplats.. Nu ska man inte dra alla över en kam, men något fel är det..

Jag har försökt förstå hur dessa beslutsfattare tänker när de ska sk pröva alla ansökningar som kommer in, har de en mall att gå efter, eller är det dagsformen hos respektive handläggare som råder i allt detta?

För i mitt tycke verkar det vara "djungelns lag" som råder på detta ställe, det finns ju inget rim eller reson emellanåt hur de resonerar...

Vi kan ju ta detta som ett exempel som ni kan läsa om här: http://ltz.se/nyheter/stromsund/1.5974786-dotter-i-thailand-nekas-turistvisum 

Först får de rådet att söka ett arbetsvisum och sedan avslås ansökan pga, att enligt migrationsverket så kommer inte detta företag att kunna betala ut en avtalsenslig lön, beslutat på att företaget ska då tydligen inte ha ett reelt utrymme för att kunna betala dottern en lön. Men mig vetligt så har man väl som företagare rätt att avstå själv att plocka ut en lön, vem har sagt att inte dessa skulle gå ner själva i lön under denna period för att kunna ta hit dottern.. Eller bestämmer även migrationsverket över det också??

Men låt detta nu vara hänt, men så kom jag och tänka på alla dessa bärplockare som strömmar in i detta land, år efter år, som har fått slita arslet av sig, på ren svenska som beviljas arbetsvisum under en tid, där det har stormat rejält under åren som gått.. Dessa företag som tagit in dessa bärplockare har det visat sig INTE har följt våra lagar och regler, och absolut inte följt detta med avtals enlig lön.. Hur i hela friden kan det ha fått pågå år efter år, och migrationsverket har fortsatt bevilja dessa visum utan att blinka.. Kan det ha med att göra att de har blivit mutade måntro??

För ingen av oss glömmer väl skandalen som kom som ett brev på posten och om den kan ni läsa här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mutharva-pa-migrationsverket-vaxer_8028088.svd

Och för några månader sig fick jag lära mig ett uttryck, som jag aldrig hört förut men som passar väl in på detta som hänt på denna myndighet och uttrycket lät så här: "När det kommer till pengar, blir vi alla horor" och ta mig sjutton om det inte stämmer... För när det kommer till pengar så verkar folk kunna sälja sig väldigt lätt...

Denna myndighet ska väl ändå vara humant, sedan att de har en tuff och jobbig uppgift emellanåt, det kan jag köpa.. men även om man har ett tufft jobb, så kan man väl ändå inte tappa humaniteten efter vägen.. Det ploppar upp alldeles för många fall där de beter sig väldigt märkligt tycker jag, vissa får stanna eller komma hit hur lätt som helst, medans andra ska bli utkastade eller nekade utan någon vett och reson alls...

När jag läste detta så fick jag rysningar.. Nu står säkert inte allt med i denna artikeln, men det står tillräckligt mycket för att jag ska rysa när jag läser hur de tänker och hur de behandlar denna tjej.. Ni får läsa själva och bilda eran egna uppfattning : http://www.metro.se/nyheter/dna-test-racker-inte-for-migrationsverket/EVHmff!nwzN6C4p7biaA/

Googlar man på migrationsverket så får man fram mycket smått och gott att läsa, att de blir utsatta för skadegörelse.. Undra vad det kan bero på.. Migrationverket intar sig en offerroll, och det passar sig väl inte riktigt och ännu en gång figurerade detta verk med feta rubriker när man fick läsa detta:

För en campingstuga för fyra personer med självhushåll betalar Migrationsverket 30.000 kronor i månaden.
Hela campingen, med sina nästan 500 boende vid full beläggning, drar in ungefär tre miljoner kronor per månad, under en tid då stugorna egentligen skulle stå tomma i väntan på de vanliga campinggästerna. Hela den artikeln kan ni läsa här: http://www.svt.se/nyheter/sverige/migrationsverket-betalar-30-000-for-18-kvadrat

Man kanske ska satsa på en campingby, och ingå ett avtal med migrationsverket.. Då behöver man inte jobba många månader för att trygga sitt framtida leverne....

Efter lite forskningar så sitter jag fortfarande oförstående om vad som pågår i denna statliga myndighet.. Man kan ju börja fundera på om de vet det själva.. Men som sagt, man kan ju inte enbart skylla på de som gör jobbet, men vad pysslar ledningen ovanför dessa med.. För de kan väl ändå inte blunda för vad som pågår eller..??

Och som vanligt så är detta mina egna funderingar..

Ha det bara bäst

Kram

Miafia 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar