måndag 10 juni 2013

Det innersta rummet av mitt hjärta..!!

Visst är det konstigt, att samma debatt återkommer vid samma tidpunkt år efter år men ingenting görs....

Egentligen så är det inte så konstigt, för brister det i de högsta leden så brister det hela vägen, och då kan vi ju ta upp detta med polisbemanningen här i Strömsund. Vad sitter problemet i att glesbygden släpar efter i detta... Är det så lätt att "blunda" för att vi är drabbade av olika saker som andra ställen även om det inte är i samma skala...

Så fort det inträffar något här så blossar samma debatt upp bland befolkning, massmedia etc,etc och alla påtalar samma fråga: Var fanns polisen?

Men är detta polisernas fel som är stationerade här på orten? Är det så enkelt att de inte vill utöva sina kunskaper som de fick med sig i sin utbildning?

Jag skulle faktiskt vilja ge dessa poliser som vi har här en stor eloge, att de väljer att "stanna" kvar här och jobba på orten, för de vete sjutton om jag hade varit polis om jag ställt upp på detta år efter år...

 Jag har fått berättat för mig att alla vill jobba, de vill bekämpa allt som flourerar här, de vill ha bemanning när det behövs, dvs på kvällar, nätter, helger etc, då behovet är som störst... De vill inte bli sittandes bakom ett skrivbord eller vara lediga när behovet är som störst. De vill vara synliga ute i samhället och de vill definitivt INTE åka in till Östersund och jobba under sommar månaderna, och bara det att plocka poliser från en ort där de behövs för att täcka upp semestrar och göra befolkningen inne i Östersund trygga, bevittnar ju om att det är stora problem i ledningen både kunskapsmässigt och i styrka och vilja...För vill man något då kämpar man för det, och får man inte gehör så får man söka hjälp från annat håll och trycka på.. Detta osar inte rent spel...

Jag vet inte om ni hörde den operativa chefen Håkan Modin på radion, när förra debatten blossade upp efter bärsärkagången som var i form av skadegörelse här i Strömsund. Jag gjorde det iallafall, och där har vi en man som ska sitta och styra som inte har en aning om vad han pratar om, skulle jag vilja påstå.. har han någon gång varit och jobbat ute på fältet här i våran stora avlånga kommun? Jag tror inte det, för har han detta och ändå kan sitta och uttala sig på det sätt han gjorde då blir jag mörkrädd på allvar.. Och polischefen som vi har här i Strömsund, vad säger och tycker han om bemanningen här, kämpar han med näbbar och klor för att bemanningen ska vara intakt plus lite till här..?? Jag undrar det jag....

Jag är inte rädd för att sticka ut hakan, men vissa godbitar sparar jag i detta, det är alltid bra att ha ett ess i ärmrocken, för jag har en sann historia jag skulle kunna berätta, som skulle få många att sätta kaffet i vrångstrupen och skaka på sina huvuden...Men detta tänker jag spara till den dagen jag har möjlighet att få träffa Stephen Jerand personligen och får berättat detta öga mot öga, så att jag vet att han lyssnar på vad jag har att berätta, hur saker kan ske som inte får ske....

Men det brister ju även på andra håll i vårat samhälle, och någonstans så har det gått fel, när inte hjälpen finns där, när behovet är som störst när man väljer den "lättaste" vägen och det gör mig både ledsen och frustrerad för den/de som blir drabbade... När ska människor börja lyssna på vad som sägs om hur verkligheten ser ut.. Jag fick berättat för mig igår om en händelse, som fick mig att verkligen börja fundera på om det verkligen sitter "rätt" personer, på de rätta platserna... För hur kan man blunda för en sådan sak, att kasta tillbaka "sakerna" till budbärarna...Det är skrämmande, om det är okunskap eller ren och skär slapphet, det vet inte jag, och jag vet inte om jag vill veta heller, för inget av svaren skulle vara upplyftande eller tilltalande...

Och summan av kardemumman blir i allt detta: Att det finns Chefer som inte vill, men underifrån vill man och sliter ont.. Och så finns det Chefer som vill, men underifrån fungerar det inte som chefen vill... Det kanske är dags att dessa "chefer" byter plats med varandra.. Ett litet "tips" bara..

Jag skulle med glädje tacka JA om ett jobberbjudande hos Janne Josefsson på Uppdrag Granskning skulle dyka upp, för det finns många ställen och personer jag skulle vilja granska rejält i sömmarna och även få chans att ställa de "riktigt" jobbiga frågorna. Men fram tills dess så får jag väl invänta en inbjudan från bla Stephen Jerand....




Ha det bäst och va rädda om er mina trogna läsare!!

Kram

Miafia



 

4 kommentarer:

  1. Men, det var ju Håkan Modin, operativ chef uttalade sig!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordningen är återställd, fel namn blev det vid publicering, men Jerand har säkert ett finger med i spelet iallafall, då det är han som fattar de avgörande besluten, men rätt ska vara rätt. Mvh Mia

      Radera
  2. Jag hörde radioinslaget om idioterna som krossade glas här i Strömsund, det var nån Modin som blev intervjuad, inte Jerand.

    Hoppas idioterna åker dit o får betala för sig!
    Var är de vuxna föredömena i Strömsund? Kanske dags för en förändring i beteende, sluta supa, köra skoter på fyllan, bil på fyllan.
    Vi behöver poliser här i Strömsund, helt klart! Men, måste det vara poliser synliga hela tiden för att folk inte ska begå brott? Är det så måste vi anställa hur många som helst, dessutom på våra skattepengar.....skulle inte tro det! Skatten ska täcka mycket annat också.

    Ta vuxet ansvar kanske, jag vill inte ha poliser överallt, lagen gäller ju även när polisen inte är på plats.
    Om folk kunde sluta prata OM varandra och istället MED varandra!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har korrigerat i texten :-) Mvh Mia

      Radera