måndag 17 december 2012

Nu stundar snart Julen med väldigt blandade känslor..

Veckorna bara flyger fram, och nu helt plötsligt börjar julen knacka på dörren, var tog all tid vägen som man tyckte att man hade...

Men det spelar ingen roll, för julen kommer iallafall, och jag ska göra det bästa jag bara förmår mig till att göra, för att julstämningen kommer vara som den brukar vara..

Men rent krasst så kan den inte bli det, för just du kommer att fattas hos oss, vid matbordet, vid julklappsutdelningen.. och det känns hårt..Och jag vet med mig själv att mina tankar kommer att vandra iväg under denna dag många gånger... För jag tänker redan på, hur din jul kommer att vara, långt bort från din familj och din tokiga mammas traditioner, med julstrumpa på morgonen och dylika saker..

Men jag vet att DU fattade rätt beslut inför julen, hur ont det än gör.. Jag vet att du vacklade där en liten stund om du skulle ansöka om permission över julen, men som du sa: Jag avstår Mamma, det känns för tidigt, men ni kommer väl och hälsar på mig kring jul? Och det är ju en självklarhet att vi gör det, nu har jag inte fått se dig på över en och en halv månad och det känns ska ni veta.. Men jag har lovat att dagen före julafton kommer vi och hälsar på, för naturligtvis vill man agera Tomte Mor och se glädjen i ögonen när paketen överlämnas, för julklappar ska alla få, var de än befinner sig...

Men resan går framåt, ena dagen lättare och den andra lite sämre, men det går åt rätt håll, med hjälp och stöttning. och jag önskar verkligen inte någon annan en sådan här resa.. MEN tyvärr så vet jag att vi är flera, även om inte alla har kommit fram ännu, men jag hoppas att om det är någon som läser min blogg, som håller på eller har tänkt att prova droger, att ni låter bli det är tuffare att säga NEJ än JA..

Det finns inget positivt med detta alls, att få höra: Att det är farligare att bruka alkohol än droger, då blir iallafall jag mörkrädd... För det är farligt både och.. Men skillnaden är även, dricker du alkohol så vet du vad du dricker.. MEN köper du droger på nätet, eller på gatan så har du inte en j...a aning, vad det är du ger din kropp.. Och det är ingen trygghet i att du "känner" personen som säljer till dig heller.. För den personen har ju också införskaffat varorna från något håll.. Och jag hoppas av hela min själ att ni som säljer men även brukar droger blir "jagade" så att ni inte får vara ifred...

Att som Mamma stå vid sidan om och se vad denna skit gör med ens barn är ingen lätt sak, man måste försöka vara stark, och bita ihop även om man vill bara riva upp himmel och jord och ni ska bara veta vad man är beredd att göra.. Men det är en annan historia...

Man måste vara stark för sig själv, men även får den som "fastnat" och då menar inte jag att det är jag som gör resan, utan det handlar om att kunna sätta ner foten och sätta gränserna, har man inte gjort det innan, så är det dags när det gått så här långt.. jag trodde i min enfald att jag gjort klart det innan allt detta hände, MEN tydligen så var dessa droger starkare än Mammas regler.. MEN det är aldrig försent, och det är först nu, jag verkligen märker att jag når fram med mina tankar och mitt tycke i allt detta... Jag väljer att vara väldigt rak i våra samtal, jag förskönar ingenting, då är det hellre åt andra hållet... Hur ont den än gör så står jag upp för det som är rätt... Det finns inget utrymme för något daltande längre...

Och genom mitt sätt att vara fick jag höra på telefon igår: Mamma du är hård, men väldigt rättvis och då tänkta jag: Ja där satt den...

Nu ser jag fram emot vårat möte med blandade känslor men det ska bli så skönt att få se honom och ge honom den där kramen som jag velat ge i många veckor nu..

Ha nu en riktigt God Jul !

KramKram

MiaFia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar