måndag 4 mars 2013

En skrämmande och nyttig föreläsning..!!

Som jag skrev och länka till i förra inlägget, så var det ju en föreläsning om droger här i Strömsund, som var väldigt upplysnings givande, och ska jag vara ärlig så visste jag mycket av det som sas redan, så för min personliga del så var det rätt så "skönt" att få credit för det man vågar stå upp och säga utåt i samhället och att man inte enbart är en hysterisk Mamma...

Denna föreläsning återkommer ju en gång varje år, då kommunen kör "Vit februari" temat, men som anhörig till en som fastnat i drogmissbruket kan jag tycka att sådana här föreläsningar ska vara ett återkommande koncept, iallafall en till två gånger per år, för man kan aldrig få för mycket kunskaper om hur utvecklingen tar sig och om inte annat för att mota olle i grind.

Det kom nog ca 60 personer denna kväll och det var ju kanon, men jag efterlyser faktiskt fler föräldrar, även om inte era barn håller på, om ni nu kan vara helt säkra på detta, så kan kunskaperna som denna kväll gav, inte vara någon nackdel, utan hellre en fördel... För säker kan man aldrig vara och man kan aldrig få för mycket info om vad som florerar ute på byn, för inte är det lite saker, utan det var en salig blandning som kom fram...

Det var många delar i denna föreläsning som berörde mig väldigt djupt, en av sakerna var ju att inte den yngre generationen tar detta med droger på allvar, det är som om det vore en lek, de förstår tyvärr inte allvaret i det hela, hur "fort" man kan fastna och sitta fast i det..

Sedan måste jag få lov att ge en eloge till dessa två mammor som var och föreläste ifrån föreningen FMN som står för Föräldra föreningen mot Narkotika, vilka kvinnor och tillika kämpar, och jag har lyssnat på dessa förut, men skillnaden då mot nu var att då var jag där och lyssnade som en lyckligt ovetande förälder och det var för ett år sedan, i år var jag där som en olyckligt vetande förälder, och det var en klar skillnad, jag kände igen mig i allt de stod och berättade, om deras oro, frustration, om rollen man måste tillträda, dvs man blir som en Tigrinna för att kämpa för sitt eller sina barn...Och så ska det ju inte behöva vara om alla bitar faller in i de rätta facken.. Men det är tyvärr så det ser ut, och det spelar ingen roll hur gammalt ens barn är om de betecknas som myndiga eller inte så fortsätter man strida, för det sista man förlorar är hoppet...

Och just idag, så laddar jag för fortsättningen som komma skall.. För tydligen så får man inte koppla av riktigt, utan man var nog bra naiv när man trodde att allt skulle gå efter en persons bästa... Och så fel jag hade i detta, så just nu läser jag Nationella riktlinjer och Socialtjänstlagen för glatta livet, för sitta still och se på är inte riktigt min melodi, utan är något fel så måste man ta reda på fakta, för faktan finns där, bara man orkar och kan gräva lite, och orkar man inte gräva så kan man ta hjälp av telefonen, för det finns folk med ypperliga kunskaper som gärna hjälper till och reder ut lagar och förordningar som man inte förstår riktigt....

Hmm och ännu en gång så undrar jag var massmedia höll hus denna kväll, för om jag inte har missat det totalt för jag har då inte sett en enda notis om denna föreläsning i varken LT eller ÖP, och det är väldigt synd, eller det kanske inte är tillräckligt allvarligt att drogerna ökar...!! Eller kan det kanske vara så att det inte säljer tillräckligt många lösnummer, vad vet jag... Väldigt dåligt tycker jag att det är, speciellt då poliserna gick ut och bad allmänheten om hjälp, dvs med att komma in med tips om de hör eller ser något misstänkt, och där kan väl ändå massmedia spela en stor roll utåt sett.. Önska kan man ju alltid.. För som kvinnorna sa: Drogerna tar många ungas liv varje år, men det framkommer aldrig i massmedia att dödsfallet hade med droger att göra...!!

Så för mig gäller enbart fortsättning följer..!!

Va rädda om er nu.

Kramkram

Miafia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar