torsdag 8 november 2012

En Mamma´s största kamp för sitt barn..!!

9 kommentarer:

  1. Hej Mia
    Tårarna rinner när jag läser och samtidigt så känner jag vad du är stark och klok som delar med dig av detta.Hoppas att det får vara till hjälp och uppvaknande för andra.Att vi inte tiger i hjäl problemen utan att vi kan dela dem med varandra.Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att jag kan hjälpa någon annan genom att vara ärlig och man hjälper ingen genom att blunda. Tack för ditt inlägg. Kramkram

      Radera
  2. Hej Mia,

    ta hand om din son, han behöver dig just nu. Men glöm inte bort dig själv också. För tar du inte hand om dig själv också vem ska då hjälpa honom.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dom råden och jag har satt mig och min kropp i första rum :-). Kramkram

      Radera
  3. ja du mia, våran ryggsäck är inte fylld av livets goda precis & jag förstår precis hur du känner jag har själv kämpat för min son i snart 8 år!! jag anmälde oxå första gången jag upptäckte det men tyvärr till trots att jag försåg polisen med både namn samt div gömställen så vad hände?? inget! dom sålde ju inte precist skiten framför deras ögon.till sist orkar man inte skrika gråta bråka med systemet för att få hjälp till sitt barn man går bara in i sej själv & ber varje natt till sin gud om ett underverk! min son bestämde sej till sist för att flytta hem & lägga av då var han en tung sprutnarkoman (6 år efter det att jag börjat föra hans kamp),vi lyckades få en bra läkare på vår lilla ort som förstod hur tufft han hade det samt oxå beundrade hans styrka att av egen fri vilja ta tag i det & förstod hur illa det var eftersom han jobbat med tunga missbrukare i ca 10 år söderut & han ordnade efter ett nära på lyckat självmordförsök en remiss till metadonkliniken i uppsala men vad hände?? jo vi fick ta våran son & åka de 60 milen hem igen för han var inte välkommen där eftersom han inte injicerat heroin de sista 3 månaderna!! då hör det till saken att vi först även besökt en psykavd för att få stöd & hjälp men det enda dom kom med var att jag typ skulle hålla honom hemma låsa in honom madrassera väggarna så fick han ha sina abstinent anfall bäst han ville ungefär! han var ju trots allt 23 år!! där kom första självmordsförsöket,det andra efter uppsala det tredje på ett tåg osv... många inom vården har frågat mej om inte jag behöver stöd!! men hallå!! hjälp min son så mår ju jag oxå bättre! & inte förändrar det min sketna vardag att beklaga mej för någon hjärnskrynklare när det enda min hjärna är upptagen med är HUR ska jag gå vidare för att få hjälpen till mitt barn?? jag har ska du veta prövat alla instanser från soc till fk till psyk till...ja gud vet vad men ibland har han varit skriven i fel kommun ibland har jag inte fått med honom osv.. ibland har jag bara önskat avsluta mitt eget liv!! MEN vem ska då föra hans kamp?? när jag talade om för polisen vilka langarna var så hör det till saken att en som langade hade en x-fru som skötte missbruksbeh på samma ort!! vilken jäkla bra kombination! ingen av dem blir ju arbetslös så länge det får fortgå! och eftersom min son kände dem båda ville han ju naturligtvis inte ta någon beh i den kommunen! vilken vi för övrigt bodde i då. i långa perioder har han försvunnit in till storstan för att efter någon månad komma hem & vilja börja om ett nytt försök & hoppas på någon hjälp men tyvärr utan ngn större framgång från myndigheter eller instanser, ja så har det rullat på & jag har daglig kontakt med honom flera ggr/dag för att bara få höra hans röst & veta att...ja han lever. han har försökt på egen hand så många ggr att jag för länge sen tappat räkningen & jag har ALLTID funnits där & HOPPATS men till sist har han ju känt att man bara spottar honom i ansiktet & tänker jaha du är narkoman skyll dej själv!!.nu 8 år senare så har han själv äntligen kommit till insikt med att han måste få komma in på tne samt vidare på beh hem för att klara sej för som han själv säger DET kan inte bli jävligare för då vore jag redan död.på fredag läggs han in & jag hoppas att gud hört mitt tjat om underverk för per idag har han hepatitden sämre =( är totalt utbränd samt förstadie till levercancer. SÅ ja mia jag förstår dina tårar & jag önskar så att det kom till nya tag för att få slut på den här mördande skiten som dessa bödlar går runt med men just nu verkar våra kommuner mera intresserade av att tjäna pengar på att ta in flyktingar än att hjälpa våra barn så vi får väl orka länge än & skrika kämpa böna be lägga oss i föra deras talan etc etc FÖR det är som du säger DET ÄR VÅRAT FÖRBANNADE ANSVAR!! kram & hoppas er resa blir lite smidigare =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig Anonym. Om jag utläser ditt inlägg rätt så är inte ni härifrån..?? Och med tanke på min egna situation så lider jag med dig och hoppas verkligen att din Son kan få hjälp nu med sitt missbruk, för ingen ska behöva se en anhörig "tyna" bort i detta gift som cirkulerar... Och jag blir även bestört när jag läser alla era turer som ni fått gå igenom, och kan instämma att det är åthelsike fel i att man inte kan få hjälp. MEN i mitt fall har ALLA instanser ställt upp till 100 % och det gick snabbt, väldigt snabbt så jag hann knappt med i alla svängar själv. När jag försöker tänka tillbaka så har jag svårt att få ihop alla turer på rätt plats, men nu har vi börjat våran "resa" och jag bara måste tro att detta blir bra. Tusen Tack för att du öppnade dig och ville dela med dig av erat livsöde. Hälsa så gott till din son att jag håller tummar och tår för honom att han fixar detta. Va rädda om er. Kramkram

      Radera
    2. P.S. Jag tänker dela med mig i ett annat forum om erat livsöde, för det är dags att allas levnadsöden kommer upp till ytan och jag hoppas det är OK, för Ni är ju anonyma. D.S KramKram

      Radera
  4. hej miafia & tusen tack för din omtanke! jag önskar dej/er detsamma.jag vet att du kanske inte tror mej när jag säger att JO vi bor i samma länmen olika falla ödets lotter & våran var att vi bodde i fel kommun!men i morgon kl 10:00 påbörjar han på egen fri vilja & eget intiativ sitt livs tuffaste resa,& jag hoppas kunna få slappna av lite men det kommer säkert att dyka upp små obehagligheter ur mitt livs ryggsäck då jag förmodligen kommer att oroa mej för hans psykiska hälsa & undra hur han har det & om dom har tänkt igenom allt så han inte på något vis kan avsluta sitt liv när det blir för ont att leva osv osv ja när jag inte kan ringa bara för att höra hans röst kolla hur han har det stämma av hur han låter...tankarna är många & skrämmande skeptiska efter allt illa bemötande vi varit igenom har jag svårt att förlita mej på någon anna än mej själv,trist men sant.det hela känns som en sorg man aldrig blir färdig med,jag sörjde mycket när mina föräldrar dog men jag visste nog inte då hur mycket man kan sörja någon som faktiskt lever?? vi har både min son & jag flyttat från den tragiska kommunen vi bodde i & plötsligt så verkar det finnas hjälp att få! jag oroade mej enormt för att det skulle vara fullt på tne & beh,hemmen så att han än en gång skulle få ett slag i ansiktet så jag har försökt att förbereda mej på det värsta än en gång.idag hörs han lite skärrad ut & mår väl inte så bra men han är peppad på det här nu & längtar samtidigt som det skrämmer den friska delen av honom den lilla som finns kvar som fick honom att ta beslutet.& jag finns med honom alltid både fysiskt & psykiskt,jag kommer att vara som en liten terrorist bara för att han är min son & till trots för allt jag vet han har gjort & att jag många ggr varit sååå arg & tänkt att jag orkar inte resa mej mera så älskar jag honom högre än mitt eget liv för utan mitt barn kan jag inte leva & jag älskar honom villkorslöst.var rädda om er du/ni oxå styrkekramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Igen.Jag trodde faktiskt att du befann dig längre bort, men jag blir så glad av att höra att ni fått hjälp nu iallafall, och vi får lita på att han fixar detta.. Det är så jag tänker.. Visst är jag medveten om att det kan komma ett bakslag MEN det behöver inte göra det heller... Vi måste bara tro på våra killar att de reder ut stormen. Och är han på TNE i Östersund så är han i bra händer, fråga mig... Och det finns bra beh hem häromkring, min har ju varit på ett i snart två veckor och han säger att det är ett bra ställe. Mycket jobb, stränga rutiner, men han trivs och som han säger: Mamma, jag har bestämt mig nu och ska fixa detta... Så försök vara stark när och om du pratar med din son, sedan får vi älta med varandra när dom inte hör... Men min tro är att med hjälp och rätt stöd och en himla vilja är allt möjligt. Och jag skänker en tanke till er att även du kan få lite lugn och ro i kroppen även om det är svårt.. Jag åker berg och dalbana var och varannan dag men det går framåt.Och det är en självklarhet att man älskar sina barn var dom än är och vad dom än hamnar i för situationer. Och jag tror att ilskan gör en ännu starkare, men det är ju vad jag tror.Och ttusen tack för att du läser och följer min blogg och speciellt att du delar med dig av dina erfarenheter. Va rädd om dig nu och va stark för din son. Kramkram

      Radera